Sagene IFs økonomiske situasjon - Informasjon fra styret!

Sagene IFs økonomi har i lang tid vært meget sårbar, og i slutten av august gikk styret ut med at det var en reell fare for konkurs, og ba om hjelp fra vårt nærmiljø. I artikkelen under informerer styret nå om status på situasjonen, hva de har gjort og hva de gjør fremover. Styret retter også en stor takk til alle dere som har støttet oss på ulike måter! Les mer under. 

 

Kjære alle Stjerner i striper

Sagene IFs økonomi har i lang tid vært meget sårbar, og etter sommeren har situasjonen blitt svært kritisk. Styret har gått ut i våre lokale medier med reell bekymring for at klubben er i ferd med å gå konkurs, og bedt om hjelp fra vårt nærmiljø. 

 

Takk til de som startet Spleiser, Asbjørn Hansen og Ronja Vinneng! Styret startet også en Spleis, men Asbjørn og Ronja var tidligere ute. Tusen takk til alle som har gitt til Spleisene våre! Dette gjorde at vi kunne begynne å betale regninger tidligere enn vi hadde trodd. Spleis- gaven vi fikk utbetalt, var på omtrent 550.000 kr tilsammen.

 

I en slik situasjon som vi var i, så varmet det å lese strømmen av fine kommentarer som kom i Spleisene. Det var en som hadde støttet oss med 10 kroner av sine ukepenger for å redde klubben. Takk for all støtte og gode ord  gjennom disse spleisene! 

 

Vi fikk også masse støtte fra andre klubber i Oslo som vi satte stor pris på! I Haugerud IF solgte en gjeng med barn kaker og ga inntektene på 2500 kr til Sagene if. Helt fra Snarøya IL ringte de for å hjelpe til! All denne støtten fra vårt idrettsmiljø var veldig rørende, tusen takk!

 

Vi har også fått god hjelp av bydel Sagene og Oslo Idrettskrets. Støtten på nesten 2 mil kroner som vi fikk av Kulturdepartementet gjennom Oslo Idrettskrets, gjorde at vi fikk ett større handlingsrom. 

 

Det har vært gjort en veldig bra jobb i alle idrettene for å få inn ubetalt medlems-og treningsavgift, samt få inn medlemmer som ikke har vært registrert tidligere. Takk til alle frivillige som har bidratt i dette arbeidet!

 

Vi opplever at krisen har mobilisert og at mange frivillige har meldt seg for å hjelpe til. Det setter vi stor pris på og vi har fått med oss alt, selv om vi ikke har klart å svare/igangsette alle mens den akutte krisen stod på. 

 

Hva har styret gjort?

  • Under krisen ble det prioritert å betale; lønn til ansatte, offentlige avgifter, dommerregninger, og utlegg fra medlemmer.
  • Det er gjort et stort løft for å få inn utestående medlems- og treningsavgifter fra aktive medlemmer.
  • Alle avtaler som ikke er strengt nødvendige er sagt opp.
  • Det er opprettet dialog med kreditorene og gode løsninger har kommet på plass.
  • Det er ryddet opp i ubetalte regninger, og etter at vi fikk inn spleisene og midlene fra Kulturdepartementet ble disse betalt.

Hva jobber styret med?

  • Vi har en viktig jobb å gjøre for å sikre økonomien i klubben på lang sikt. Vi skal ikke stå her igjen om ett år! Vi legger nå en langsiktig plan for en bærekraftig drift over tid, der klubben bygger opp en solid økonomisk buffer. Arbeidet med planer og budsjetter for 2025 er første skritt, det er godt i gang.
  • På inntektssiden må vi få inn de inntektene vi skal, tiltak vi ser på er er å få på plass bedre og mer effektive systemer for medlemsregister og fakturering.
  • Vi må også få inn nye inntekter ved å få i gang et ordentlig sponsorarbeid, og gjøre det enklere for bedrifter og næringsliv å bli sponsor og støtte klubben økonomisk.
  • På kostnadssiden må vi få på plass bedre og mer effektive systemer for bilagshåndtering og økonomistyring, der vi har full oversikt gjennom hele året.
  • Vi må også få på plass en mer helhetlig økonomisk styring og mer effektive rutiner for lønnsutbetaling i prosjektet Ung opptur, som har vokst til å omfatte over 200 ungdommer i jobb på små kontrakter.
  • Det må vurderes og tas stilling til mer strukturelle grep knyttet til organisasjon, slik at alle grupper bidrar aktivt til det som er Sagene IFs visjon.
  • Vi må sørge for tilstrekkelige med ressurser og kompetanse på økonomi i administrasjonen, slik de selv ønsker og har etterspurt.
  • Flere frivillige må til for å få til en stabil drift av en stor klubb, og vi må ha folk i alle roller og verv som er viktige for klubben. Det blir derfor en viktig del av jobben fremover å bygge videre på den fine mobiliseringen som har skjedd og få med oss flere stjerner i striper til å være med drive Oslos 9. største idrettslag! 

Schala partners har kommet inn som ny sponsor underveis, det er spennende! Skulle du jobbe for en bedrift som ønsker å sponse oss, vil vi med glede finne muligheter for synlighet både på bannere, anlegg og drakter! 

 

Du kan også bidra, blant annet via Grasrotandelen og Støtte- appen, du finner info om disse, og flere måter å støtte klubben på her: https://sageneif.no/vil-du-bidra.

 

Oppsummert status

  • Den umiddelbare krisen er løst, men vi må jobbe videre for å unngå å komme i en slik situasjon igjen.
  • Fram mot årsslutt må vi jobbe godt med vårt budsjett for 2025 for forbedre vår likviditet og for få på plass nødvendige ressurser og kompetanse på økonomi i administrasjonen.
  • På lang sikt må vi bygge en solid økonomisk buffer for å sikre stabil drift, og å få med nok frivillige til å løse de oppgavene klubben har. 

Dersom det er andre gode forslag så ta kontakt med styreleder Einar Eriksen, styreleder@sageneif.com.

 

MVH Styret

 

0
Feed